Conclusies

Conclusies
  Met deze scriptie wil ik een goede aanzet geven voor mijn afstudeerproject. De bedoeling is dat alle onderdelen die behandeld zijn, in het afstuderen omgezet worden naar een definitieve ontwerp-website.

Ontwerpmethodiek
  Belangrijke punten die het ontwerpproces verbeteren door de website zullen zijn dat de gebruiker meer invloed gaat krijgen over het ontwerp. De uiteindelijke gebruiker zal zelf beslissingen nemen en ontwerpvoorstellen zien. Aan de hand van input wat de gebruiker geeft zal het ontwerp toegesneden worden op die desbetreffende gebruiker. Elke gebruiker is uniek en daarom ook elk ontwerp.
Om het project te laten slagen zal belangrijk zijn dat gebruiker en wel enige computerkennis hebben, als dat niet het geval is zouden ze toch bij of met de architect om de tafel moeten zitten en zal deze website niet uitermate voor hun geschikt zijn. Gebruikeren die wel over computerkennis beschikken kunnen zelf op de website inloggen en hierop gaan ontwerpen, als ze een definitief ontwerp hebben is het toch belangrijk om naar een architect te gaan. Deze kan dan altijd nog aanpassingen verrichten om het ontwerp te verbeteren of realistischer/mogelijk te maken. De architect zal dus niet uit beeld verdwijnen maar zal eerder een adviserende rol krijgen en als ideeën aandrager fungeren. Tenslotte de architect heeft verstand van ruimtes, materialisering en ruimte gebruik.
Een mooi doel voor het programma zou zijn als de BNA het idee zou steunen en hiervoor een aparte stichting zou oprichten net als de STARO stichting voor scholenbouw. Maar dan een voor computer ontwerpen. Dan zouden verschillende bureau’s zich hierbij kunnen aansluiten die het idee steunen. De gebruiker maakt vervolgens een ontwerp en kan uiteindelijk op de website zien bij welke bureau’s hij het ontwerp verder kan laten uitwerken.

Werking programma
  De werking van het programma zal als volgt zijn. Een gebruiker kan inloggen of een account maken op de website. Hierdoor is duidelijk wie de persoon is die aan het ontwerpen is en kan het ontwerp opgeslagen worden. Als eerste zal de gebruiker aan moeten geven welke ruimtes hij verwacht en de aantallen daarvan. Ook kan aangegeven worden wat het besteedbaar bedrag voor de woning zal zijn en of het een simpele, normale of luxe woning moet gaan worden. Aan de hand van het besteedbaar bedrag en afwerking keuze kan bepaald worden wat het maximaal aantal m³ kan zijn.
Het algoritme zal voorstellen genereren voor de plattegrond en deze zullen aan de gebruiker getoond worden. Om een idee te krijgen van de afmetingen van ruimtes zal voordat ze getoond worden de plattegronden ingericht worden met wat basiselementen zoals een keuken, sanitair etc. Dit inrichten zal gebeuren d.m.v. een rule based methode die altijd systematisch te werk gaat.
Hierna kan de gebruiker aangeven welke plattegronden hem bevallen. Ook is het mogelijk om een plattegrond een klein beetje aan te passen zoals een wand wat te verplaatsen. Met deze nieuwe gegevens zal het algoritme nieuwe voorstellen genereren die aan de verwachtingen van de gebruiker voldoen. Hierna zullen weer een top-x te zien zijn welke de gebruiker weer kan evalueren . Als alles goed is en ontwerp definitief gemaakt kan worden kunnen de plattegronden worden afgedrukt en opgeslagen waarna de gebruiker naar een architect kan gaan voor het verdere ontwerp.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *